گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۰ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۲۵۶ مورد

به بهانه روز جهانی اهداء کنندگان خون ؛ زندگی بسیاری از بیماران وابسته به اهداءکنندگان خون است

دوشنبه ٢٤ خرداد ١٣٩٥ ساعت ١٣:٢٩ ب.ظ   ( بازدید : 669 نفر )


به بهانه روز جهانی اهداء کنندگان خون ؛ زندگی بسیاری از بیماران وابسته به اهداءکنندگان خون است
در درمان بیماران هنوز هیچ ماده ای جایگزین خون نشده و زندگی بسیاری از بیماران به عمل خیرخواهانه اهداءکنندگان خون وابسته است.

به گزارش « وب دا » رئیس مرکز مدیرت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه با بیان این مطلب گفت : ادامه زندگی بیماران تالاسمی و هزاران بیمار دردمند دیگر ( بیماران جراحی ، نوزادان مبتلا به زردی شدید ، مصدومان تصادفات ، آسیب دیدگان حواث غیرمترقبه ، بیماران دچار سوختگی ، مبتلایان به بدخیمی ها ، بیماران دیالیزی ، هموفیلی و ... ) به اهدای خون سالم وابسته است.

دکتر « دولت آبادی » در ادامه با بیان اینکه دارا بودن حداقل سن 18 سال تمام و حداکثر 60 سال و حداقل وزن 50 کیلو گرم از شرایط اهدای خون است ، افزود : در صورت ابتلا به آلرژی ها ، سابقه غش ، صرع ، تشنج ، اعتیاد و رفتارهای پرخطر ، سابقه زردی و یرقان ، سابقه اعمال جراحی و مصرف دارو باید پزشک انتقال خون در جریان قرار بگیرد.

وی هم چنین با اشاره به این که اهدای خون می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در فرد اهداکننده شود گفت : مصرف آهن بیش از حد ، تولید رادیکال های آزاد در بدن را بیشتر می کند و رادیکال های آزاد موجب ایجاد تغییرات سلولی شده که عملکرد طبیعی سلول ها را مختل و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

دکتر « دولت آبادی » بیان کرد : اهدای خون مقداری از آهن اضافه را که می تواند موجب تولید رادیکال آزاد در بدن شود بیرون می برد از این رو دلیل اصلی سلامت اهدا کنندگان به ویژه عدم ابتلای آن ها به بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی ، متعادل بودن میزان آهن این افراد است .

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه پیش از هر بار اهدای خون سلامت فرد اهداکننده با سنجش میزان فشار خون ، ضربان قلب ، میزان گلبول های قرمز خون بررسی می شود ، افزود : به این ترتیب بسیاری از بیماری های فرد مانند فشار خون بالا ، مشکلات خونی ، ناراحتی های قلبی و ... با همین آزمایش های به ظاهر ساده اما مهم شناسایی می شود

منبع : معاونت درمان دانشگاه چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان




رتبه بندی شما به مطلب فوق:



دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.

مجموعه پیامهای بهداشتی

سخن بزرگان

امام علی (ع) :برای ترقی و پیشرفت هیچ روشی بهتر از تحقیق و پژوهش نیست .

مطالب پر بازدید

ساعت

اوقات شرعی